Boeiend molenproject

voor 3de en 4de leerjaar

Via het educatief pakket van ‘De Molenbrigade’ duiken de leerlingen in de fascinerende wereld van windmolens en molenaars. Het project verloopt in drie stappen:

Vooraf voor de leerkracht

  • Kies de molen uit je regio die je wil bezoeken.
  • Spreek af met de molenaar voor het molenbezoek (contactgegevens op molenpagina).
  • Ontleen tegelijkertijd de koffer bij je regionale erfgoedpartner (contactgegevens op molenpagina).
  • Organiseer het klasvervoer (wandeling, fietstocht, openbaar vervoer …).
  • Grasduin door het lesmateriaal.
  • TIP! Vraag uiterlijk een maand voor het bezoek de provinciale subsidie aan voor vervoerskosten en andere kosten.

1. Projectopstart in de klas

Het introductiefilmpje is voor de leerlingen een algemene kennismaking met de werking van een molen. Daarnaast stelt de molenaar zichzelf voor in een introfilmpje per molen en nodigt hij of zij de kinderen uit om een bezoek te brengen aan de windmolen.

2. Het molenbezoek

Op de afgesproken datum brengt de klas een bezoek aan de molen en geeft de molenaar een rondleiding met een boeiende uitleg over de werking van de molen. De klas kan in kleinere groepjes verdeeld worden. Hopelijk blijft het droog en… is er voldoende wind!

3. Klasactiviteiten molenkoffer

Na het molenbezoek kunnen de leerlingen zelf experimenteren met wieken, tandwielen en maalstenen. Het pakket biedt twee naverwerkingen. Deze behandelen elk een specifiek molenthema: windenergie en tandwieltechniek. Ze staan los van elkaar. Naargelang eigen interesse en/of mogelijke tijdsbesteding kan je ervoor kiezen om een of beide naverwerkingen met je klas te doen. Voor elk thema is er ook een themafilmpje. Zo leren je leerlingen meer over windrichting, windkracht en aerodynamica, bouwen zij zelf een machine met tandwielen en leren het onderscheid kennen tussen grondstof (graan, vlas, lijnzaad), half afgewerkt product (meel, vlasvezels, lijnolie) en afgewerkt product (brood, textiel en verf).

Tot slot kan je één of meerdere activiteiten uitkiezen om het molenproject op een leuke manier af te sluiten. De leerlingen mogen zich dan trots lid van de Molenbrigade noemen.